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O3D Api de google para navegadores

Iniciado por Alexpi, 22 de Abril de 2009, 11:27:44 PM

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Tei

Cita de: seryu en 27 de Abril de 2009, 05:48:06 PM
yo mas que por principios lo que veo es que con la tendencia de los exploradores web de comerse la memoria, bloquearse y petar, intentar metes aplicaciones o juegos web complejos es peligroso.

intenta no verlo como una "mania" de los navegadores, sino un exito tan grande de estos que esta atrayendo funcionalidades como un agujero negro...

la ventaja de un juego web es que para el usuario hace que el PC sea mas como una consola, de poner la url y a correr. Ademas suelen ser gratis, porque su negocio se basa en publicidad o micropagos.  Aparte que mucha gente se aburre en el trabajo... parece ser.

senior wapo

Cita de: seryu en 27 de Abril de 2009, 01:35:28 PM
Cita de: senior wapo en 23 de Abril de 2009, 10:51:24 PM
Cita de: seryu en 23 de Abril de 2009, 02:08:45 AM
también le dará un empujón a opengl

Lo dudo, porque bajo windows usa Direct3D9 y porque el lenguaje de shaders que emplea es un dialecto de HLSL / Cg (lenguaje shader de nvidia casi idéntico a HLSL).

Por cierto, que requiere tarjetas con shader model 2.0
En principio está curioso, aunque me he limitado a instalarlo y probar las demos. Estoy mirando por encima la documentación.

Que sepa en linux y mac utiliza opengl (evidentemente) y en windows se puede utilizar ambos renderers, de todas formas habría que investigar en las opciones para estar seguros.

En cuanto a los shaders, es normal que el hlsl se parezca al cg, porque los de microsoft básicamente se copiaron del de nvidia, que fueron los primeros en dar el paso  :P

El cg de nvidia es indistintamente para opengl/direct3d, de hecho los shaders hechos en o3d tendran que tirar en ogl en mac y cia...

En windows O3D usa Direct3D9.

Los shaders que el desarrollador va a programar son en un lenguaje que es básicamente el de Direct3D luego no tendrán necesidad de aprender  nada sobre OpenGL. Un tutorial de javascript y otro de HLSL ya les permitirá hacer cosillas 3D en la web con O3D.

Las nuevas plataformas que quieran tener un API de aceleración 3D no van a verse más motivadas a elegir OpenGL a causa de O3D ya que no están relacionados en absoluto. Se puede implementar O3D sobre otros API. Las que ya usan OpenGL, pues eso, ya lo usaban de antes.

Por tanto, no veo yo que O3D de ningún empujón a OpenGL entre los desarrolladores de soft o hard.



Sobre lo de engordar el navegador, no me pronuncio. Cada dia que pasa se parecen más a un sistema operativo, ya veremos como acaba.

Tei

Os pego un mensaje de la lista de correo de web 3d

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I think you guys missed the point about O3D.  O3D takes COLLADA as input.  What's the difference between a Phong-shaded sphere in COLLADA, VRML, and X3D?  I guess the real question is, if I write a Sphere class in JavaScript, can I reuse it?  I don't really care how much code is underneath, as long as I have a nice high level API.  I imagine that someone could tell me the assembly language way to draw a sphere, and we would all be amazed at how long it is.

http://www.khronos.org/news/permalink/google_o3d_javascript_api_offers_a_sample_collada_converter/

X3D/VRML is competing against COLLADA, not O3D.  O3D is low level plumbing.

Just like GWT takes Java and produces JavaScript, O3D takes COLLADA and generates JavaScript.  JavaScript (remember Ajax folks) appears to be the low level language of the future, not XML or HTML.  JavaScript is rapidly replacing C, C++, and Java as the most portable procedural language, and it's getting more secure and fast to boot. (see Caja, V8)  Now that JavaScript has 3D in all major HTML browsers, this sets the stage for declarative tools to be built on top of it.

Be smart, generate O3D from X3D/VRML.

I said this a long time ago, perhaps some will recall.  You could use aspect oriented programming in Xj3D to generate O3D..  Just log all the JOGL calls as O3D and you are done!  Your application will be converted to O3D!  And you can share your aspects with others in the Web3D consortium so that everyone can jump on the O3D bandwagon.

If you don't think it can be done, look at SMARTedit http://tlau.org/research/smartedit/  or SMARTshell http://tlau.org/research/papers/aaai2004-workshop-PW.pdf

Obviously we haven't replaced humans yet.  For more inspiration, see http://www.orwant.com/eggg.html

If this stuff is old hat, let me know what the new hat is.  What is the 3D version of EGGG?  What is the 3D version of SMARTedit?  What is the 3D version of SMARTshell?  Will this consortium create it?

Sigh, I should probably sit down with an animator, mechanical engineer or electrical engineer and learn their tools.  When will their tools be available on a web browser that runs on a Macintosh?  Will these tools be written in X3D/VRML or O3D?  Does anyone want to write 3DS Max, Maya, AutoCAD, Pro/E or Flash's editor and make it available on the web?  Where is the X3D/VRML editor written in X3D/VRML?  Where is the behavioral 3D editing program designed to be run in a web browser?  Is there a performance issue that V8 can solve?  I am a java programmer.  When will NetBeans, Eclipse, IntelliJ, JBuilder, and JDeveloper run in a web browser?

Open source and fast JavaScript is here.  Will your company be ready for it?


If you still think XML is the answer, read this: http://www.charlespetzold.com/etc/CSAML.html

John
On Apr 23, 2009, at 9:54 AM, Joe D Williams wrote:


        _This is what it takes to do a single, Phong-shaded sphere in O3D_


    Good Point, Tony.
    That stuff (well maybe not the 'exact' keystrokes) has been around long enough in sufficient renditions to be considered open with no real prospect of copy protection. Besides that, of course it is more than a web author wants to deal with. It looks more complicated than SVG, even!
    Thanks and Best Regards,
    Joe
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